שיטת העיסוי היא טכניקה הנעוצה בתרבויות העתיקות, הן הסינית והן המצרית ויש לה עדויות עוד בשנת 2700 לפני הספירה. לפי האגדה, יוליוס קיסר נהנה לקבל מדי פעם עיסוי מפנק ומחלים. המילה הלועזית לעיסוי, מסאז׳, באה מן המילה היוונית ״masso״ שפירושה ״לטפל, לגעת או לעבוד עם הידיים כדי ללוש בצק״.

אתם נורא רוצים להתאמן אבל לא יכולים לעשות זאת כי כואבת לכם הברך? יש שילוב נהדר שיכול לעזור לכם להתאמן ולהישאר בכושר גם כשמשהו כואב: שחייה בתוספת עיסוי רגיל. יש סיבה לכך שלימודי שחייה לילדים בגיל צעיר, יועילו לבריאותם גם בהמשך החיים. בעוד שהשחייה היא תחביב מרגיע, היא גם סוג נהדר של פעילות גופנית שיכולה לשפר את המפרקים ואת השרירים מבלי להפעיל לחץ על המפרקים ולסכן אותם. השחייה בשילוב העיסוי, נהדרים גם כאשר כלום לא כואב לכם ואתם פשוט רוצים למנוע פציעות שמתרחשות לפעמים במהלך האימון הגופני.

יש סיבה לכך שהעיסוי נחשב לשיטת טיפול פופולרית גם בזמננו. למעשה, יש לכך סיבות רבות אבל בקיצור אפשר לומר שהעיסוי משמש לטיפול במתח ובכאב. ומי לא ירצה בזה?

אבל השאלה הגדולה היא, האם עדיף לקבל את הטיפול, בין אם זה עיסוי תאילנדי, שוודי או כל שיטת עיסוי אחרת – לפני או אחרי האימון?

עיסוי מפנק לאחר פעילות גופנית

עיסוי לפני האמון הגופני – יתרונות

עיסוי לפני האימון הגופני מאפשר חימום השרירים ומתיחתם כך שתרגישו גמישים יותר במהלך האימון. העיסוי מסייע לכם גם להיכנס למצב נפשי שיאפשר לכם לזכות באימון גופני איכותי ונכון.

מחקר שפורסם בכתבי העת journal of Sports Medicine ו- Physical Fitness, מצא כי היתרונות הפסיכולוגים של קבלת עיסוי לפני האימון, כוללים הפחתה של לחצים, מתח וחרדה, והוא ישאיר אתכם רגועים וממוקדים לקראת הפקת המרב מהאימון הגופני.

טיפ שחשוב לזכור: העיסוי לפני האמון אמור להיות עדין עם מגע קל ולא עיסוי רקמות עמוק אשר עלול לגרום לכאבים ולהתכווצויות שרירים.

עיסוי אחרי האמון הגופני – יתרונות

קבלת עיסוי לאחר שסיימתם את האמון הגופני מסייעת לכם להפחית את כאבי השרירים שעורר האימון. זאת משום שהעיסוי מפחית את הדלקת ומקטין את תקופת ההחלמה על ידי האצת יכולת הריפוי של תאי הגוף.

טיפ שחשוב לזכור: העיסוי אמור להתרחש בהקדם האפשרי, לאחר שסיימתם את הפעילות הגופנית. כך למשל, אם אתם מתעמלים במכון כושר בתל אביב, תוכלו להזמין תור מראש לעיסוי תאילנדי בתל אביב שיאפשר לכם לקבל עיסוי מיד לאחר האימון.

מחקרים הוכיחו שעיסוי לאחר האמון הגופני עשוי להפחית בכ-30% את כאבי השריר המושהים (ובאנגלית: Delayed onset muscle soreness או בקיצור DOMs).

לסיכום, לכול אחת משתי האפשרויות – עיסוי לפני האמון או אחרי האמון – יש יתרונות עצומים. מה שחשוב זה להבטיח שאתם מקבלים את סוג העיסוי הנכון שמתאים לבעיות הגופניות והנפשיות שלכם ובנוסף, שאתם בעצמכם מקפידים על כמה כללים שעשויים לשפר את תוצאות העיסוי.

דרכים לשיפור העיסוי שלכם

  • זכרו לנשום

למטופלים יש נטייה לעצור קצת את הנשימה, במיוחד כאשר המעסה מנסה ״לפרק״ מתח רציני שקיים ברקמה או בשריר. אל תעשו זאת, כי אתם עלולים להחמיץ את אחד היתרונות העיקריים של העיסוי. כאשר המטפל מתמקד באזור קשה ונוקשה בגוף, זה חיוני שתנשמו נשימות עמוקות. כך תוכלו לסייע למטפל לשפר את מחזור הדם ואת העברת החמצן לתאים ביעילות, מה שיתרום גם להרפיית השרירים המתוחים באזור.

  • לשתות המון מים לאחר העיסוי

שתיית מים חשובה במיוחד כדי להרוות את הגוף לאחר העיסוי. בדומה למצב הגוף לאחר האימון הגופני, רקמת השרירים שלכם עלולה להתייבש במהלך העיסוי. לכן, שתיית מים מרובה לאחר הטיפול מועילה להרוויה מחדש, לבניית רקמת שריר בריאה ולהסרת הפסולת המטבולית שהצטברה לאחר הפעלתם של השרירים במהלך האמון והעיסוי.

  • מקלחת חמה לפני העיסוי היא רעיון טוב

כדי לקבל את המיטב שהעיסוי יכול להציע לכם, מומלץ לטפל בעצמכם לפני שאתם יוצאים לצעידה לכיוון הספא. הדרך הקלה והנוחה ביותר להכנה היא מקלחת ארוכה וחמה. האפקט המרגיע של מקלחת חמה (הן על המוח והן על השרירים) יעזור לכם להירגע ולהשתחרר במהלך העיסוי, דבר שיועיל גם לכם וגם למסז׳יסט.

כמו כן, התחושה שהגוף שלכם נקי תעזור לכם להתגבר על תחושת חוסר הביטחון שלפעמים מתלווה לטיפול בעיסוי. ואין ספק שהמטפל יעריך את העובדה שהגוף שלכם נקי, והסיבות לכך ברורות מאליהן.